TIPS VOOR HET OMGAAN MET KUNST IN HUIS

Natuurlijk wil je nog lang van je kunstaankoop kunnen genieten zonder dat deze bijvoorbeeld verkleurd of beschadigd raakt. Daarom geef ik hieronder wat handige en belangrijke tips voor het omgaan met kunst in huis.

LICHT & WARMTE

Voor kunstwerken betekenen licht en warmte een versnelling van het verouderingsproces. UV straling zorgt voor ont- of verkleuring. Daarom is direct zonlicht op een kunstwerk schadelijk. Ook lampen dicht op een kunstwerk zijn af te raden. Evenals de directe nabijheid van kachels en radiatoren.

Werken op papier dienen dus niet in direct zonlicht te hangen en kunnen beschermd worden door ze te plaatsen achter museumglas, wat ook ontspiegeld is en daardoor het beeld niet verstoort.  

VOCHT

Een constante luchtvochtigheid van zo’n 50% is goed voor de mens én voor de kunst. Een hoge luchtvochtigheid is vooral voor werk op papier funest. En direct vocht op een niet beschermde aquarel kan het ernstig beschadigen.

Hang de kunst op papier daarom niet in een vochtige ruimte, zoals een kelder. Pas ook op met ramen en buitenmuren. Reinig de lijst en het glas van een kunstwerk met een droge doek of plumeau, kom in geen geval met een vochtige doek of spons bij het papier in de buurt.

STOF

Hoewel het schoonmaken van kunst op papier met een vochtige doek of spons uit den boze is, is het wel belangrijk om stof te verwijderen. Stof trekt namelijk vocht en indirect ook beestjes aan, zoals zilvervisjes, die het kunstwerk kunnen beschadigen.

Het is daarom van belang om stof voorzichtig met droge doek of plumeau te verwijderen. Probeer stof niet weg te blazen van een kunstwerk zonder glas ervoor, omdat speeksel uiteraard ook schadelijk is. En houd eventuele aanwezigheid van beestjes in de gaten.

ZUUR

Papier reageert niet goed op de zuren in de menselijke huid. Daarom is het verstandig om kunst op papier zo min mogelijk direct aan te raken en zorg sowieso voor schone en droge handen bij het hanteren.

Werken op papier worden mede daarom in een zuurvrij ofwel PH-neutraal passe-partout geplaatst, dat gemaakt is van museumkarton. Als geheel kan het vervolgens gepresenteerd worden in een lijst achter (museum)glas.

PRESENTATIE

Mijn werkjes heb ik vaak al in een zuurvrij passe-partout geplaatst. Sommige hebben ook een wissellijst met normaal glas of een baklijstje zonder glas.*

In alle gevallen is dit aan te passen. Een werkje kan nog of opnieuw worden ingelijst. Ook kan het bestaande glas vervangen worden door museumglas of überhaupt glas worden geplaatst. Op die manier is een werk op papier beter beschermd.

Voor het inlijsten van kunst, maar ook voor advies en vragen over het beheer en behoud ervan, kun je terecht bij een professionele lijstenmakerij. Voor het verwijderen van vuil of schimmels en het herstellen van beschadigingen is een (papier)restaurator de aangewezen persoon.

* De foto’s voor de winkel zijn gemaakt zonder glas ervoor, dit vanwege de weerspiegeling.